Sabri Ugan’la İnanç Dersi

indir-24D7-1286-5086Öncelikle bu yazının oluşma sebebiyle ilgili yanlış anlama boyutunu açık bırakmak istiyorum.  Duyduğum bazı cümleleri elbette yanlış anlamış olma ihtimalim de var. Muhtemelen doğru anladım ama yine de yazıdaki amacım ilgili ismi yerin dibine sokmak değil. Sadece bazı şeyleri ne zaman aşabileceğimizi düşünmeden edemiyorum.

O’nu daha çok, bizim takımların Şampiyonlar Ligi’ndeki her golünde, gerekli olan düzeyin çok üstünde bağıran tarzıyla hatırlıyorum. Tabii ki ne futbol bilgisi, ne de analizi hiçbir zaman bir Güntekin Onay ya da Ercan Taner olmadı. Yıllar onu ve maç anlatım tarzını hiç değiştirmedi. En azından bana, bir futbol sevdalısı olarak görünmedi. Zaten bu denli bağırmasının ve zorlama sevincin altında yatan gerçek de muhtemelen bu.

Kendisinin sunduğu, bu sabah bindiğim takside denk geldiğim bir radyo programında, Ugan, futbolseverlerden Süleyman Seba’yla ilgili görüşlerini almaktaydı.

Konuşmasının başında, Allah inancı olmadığını, ateist olduğunu belirten bir dinleyici, Seba’nın kaybıyla ilgili üzüntüsünü belirtti ve çok da duyamadığım sözlerle konuşmasına devam etti. Ateist olduğunu belirtmesi ilgimi çekmişti. Ateist değilim, en azından kendimi öyle tanımlamıyorum. Benim ilgimi çeken canlı bağlantılarda böyle profillere fazla denk gelmiyor oluşumuzdu. Fakat bağlantı Sabri Ugan’ın, “Evet lütfen devam etmeyin” minvalinde sözleriyle kesildi. Sözler ağza tıkandı ve bağlantı kesildi.

Aradaki muhtemel bağlantıyı elbette hızlıca kuruyoruz. “Böyle ahlaklı bir programda inançsız birinin söylediklerine yer yok.”

“Evet lütfen devam etmeyin”. Nezaketle ilgili haneye yazılan artı puan dışında söylenebilecek tek şey; “Yazık”.

Kraldan çok kralcı olma terimi bir kez daha hayat buldu. Bu gibi kraldan çok kralcılara bu ülkede hepimiz alışığız. Çok iyi biliyoruz ki CHP iktidarda olsaydı, mesela, “Şimdi öncelikle anti-kemalistim ama”yla başlayan bir cümle de ilgili kişinin ağzına tıkanacak ve bağlantı kesilecekti.

Recep Tayyip Erdoğan‘ın da etrafındaki binlerce yalakanın da sürekli olarak seçilmeye devam etmesini anlıyorsunuz değil mi? Toplum bu. Güç nerdeyse, arkasına o ideolojiyi alacak. Dominant kalıplardan daima faydalanacak. Ezber bozulduğunda derhal ötekileştirecek.

Sabri Ugan gibi minik bilmişlerin sayısının hiç de azımsanmayacak oranda olduğu bir coğrafyada seçim profilinin hiç değişmemesini ve uzun süre de değişmeyecek olmasını anlıyorsunuz değil mi?

Sabri Ugan kendini muhtemelen dindar olarak tanımlıyordur. “Neden dindarsın?” “Ne biliyorsun” sorusuna fazla cevabı olduğunu düşünümüyorum. Zaten hiçbir şey bilmediği için bu denli empati ve hoşgörü yoksunu, bu denli kraldan çok kralcı.

Beni ne 51.8 şaşırtıyor, ne 30 Mart şaşırttı, ne de bu gibi insanların on yıllarca TV ekranlarında yer alması şaşırtacak. Beni bu ülkede ne şaşırtacak bilmiyorum. Bu kadar alışmak da kötü. Ciddi bir duyarsızlık ve umarsızlığa neden oluyor?

Bu toplum bu ahlak ve inanç bekçilerinden çok çekti. Batı da dahil insanlığın tüm kesimleri çekti ama onlar aydınlanmanın ve “ahlaksızlaşmanın” yolunu bir şekilde bulmuşken biz hala bulamayıp; bir de üstüne bu kraldan çok kralcı ahlak bekçileriyle hayatın her alanında muhatap olmak zorunda kalıyoruz. O yüzden de mehter takımı modundan bir türlü çıkamıyoruz.

Sabri Ugan benim için; Fransa’da 4-2 kaybedilen Lyon maçında, Fenerbahçe‘nin ilk golünde “Selçuuuuuuuuuuuuuuuk” diye bağırmaktan öteye gidemedi ve gidemeyecek. Ve daha niceleri…  Hep öyle bağırsın razıyım. En azından benim kafam O’nu ve konuşmalarını en fazla bir Fenerbahçe maçında kaldırabiliyor.

Not: Bu yazı 15 Ağustos 2014’te Radikal’deki bloğumda yayınlanmıştır.

Bir Cevap Yazın

