Diren Provokasyon

ultraslan-dan-aciklama-geldi-13089-9584-AD99-C5C6Pazar akşamı oynanan Beşiktaş-Galatasaray derbisinin, 90+2. dakikasında başlayan olayların beni çok fazla şaşırttığını söyleyemeyeceğim. Tribünlerde, bu tarz olaylar beklenmekteydi. Ama tüm bu beklentilere rağmen, bir anda oluşan manzaranın şok edici bir yanı olduğunu da kabul etmek gerek. Aniden (!) oluşan bu atmosferdeki en şaşırtıcı görüntü, şüphesiz ki saha içinde özel güvenlik görevlilerini kovalayan taraftarlardı. Genelde, Türkiye’de tam tersi manzaralara alışığızdır, tabii özel güvenlik rolünde polislerin olduğu durumlarda.

Olayın özüne dönersek; maçtan önce 5000 adet bedava bilet dağıtıldığı ya da stada 5000 biletsiz seyirci alındığı, bazı turnikelerin kırıldığı vs gibi söylentiler var. Beşiktaş Başkanı Fikret Orman, böyle bir şeyin söz konusu olmadığını söylerken, bunu doğrulayan verilerin olduğu da söyleniyor. Bunun planlı bir organizasyon olduğunu anlamak içinse, bir parça mantık yürütmek yeterli.

Türkiye’de maçlarda, sinir harbi sonrası yaşanan patlama anlarında, sahaya dalanlar oldu, futbolcuları ve hakemi kovalayanlar oldu ama belki de hiçbir taraftar grubu, maçın bitimine 2,5 dakika kala ve takımları 2-1 yenikken, tehlikeli bir yerden kullanılacak serbest vuruştan önce sahaya atlayıp maçın oynanmasını engellemedi. Bu, neresinden tutulursa tutulsun son derece tutarsız bir hareket. Böyle bir zeka, ne kadar eğitimsiz olursa olsun bir insan grubuna ait olamaz. Bunu kimse yemez. Burada bambaşka bir durum söz konusu, o insanların amacı, çok büyük bir ihtimalle yalnızca bağcıyı dövmekti. Bir açıdan bakıldığında, elbette ki o insanların hepsi tutulmuş olamaz. Provoke olmanın anavatanı olan Ortadoğu coğrafyasında, gaza gelmenin en kolay gerçekleşen aktivite olduğunu biliyoruz. Ama bence hiç kimse, o kadar çok insanın bir anda, hiç yoktan yere gaza gelişini (!) ve hatta üstüne bir de önlerinde polisler geziniyorken hiçbir şey olmamış gibi, doğal bir biçimde fotoğraf çektirmelerini mantıklı şekilde açıklayamaz.

Çarşı hatasıyla, sevabıyla bu ülkenin farkındalığı en yüksek taraftar grubudur. Açıkçası taraftar grupları arasında hiçbir zaman fazla fark olduğunu düşünmedim, hala çoğunluğunu oluşturanların genelde kimlik arayışında olan ve bir topluluğa girmeden özgüveni yerine gelmeyen, belli bir yaş grubunda olan bireyler olduğunu düşünüyorum. Çarşıdaki profilin ortalaması ise, buradaki durumdan biraz daha farklı. Çarşının oluşumunda daha farklı yapılar mevcut. Zaten zenginliğini, yaratıcılığını ve farkındalığını da bu yapılardan alıyor.

Tüm taraftar grupları, Gezi Parkı direnişi sırasında, kendi çapında bir şeyler yaptı ama biliyoruz ki hiçbiri Çarşı kadar ön plana çıkmadı. Beşiktaş’ı seyircisiz oynatmak ve Çarşı’yı günah keçisi ilan etmek, Gezi Parkı sloganları atıldığı an otomatik olarak sesi kısan Lig TV de dahil olmak üzere, birçok grubun işine gelecektir.

Ama insanlar, bu kadar da ucuz bir şekilde provoke (!) edilmemeli. İnsanları provoke etmenin dahi bir seviyesi olmalı. Biraz daha ince planlanmalı mesela, ya da ne bileyim mesela maçın bitmesi falan beklenmeli. Ama tabii maç bittiğinde çıkacak olaylar, maçın tatil edilmesinin yaratacağı hava kadar sansasyonel bir ortam yaratamaz. O konuda haklılar.

Sonuçta, Beşiktaş iyi başladığı sezonda ciddi bir darbe aldı. Fikret Orman, gerçekten de çok zor bir durumda. Bir açıdan bakıldığında, yeni stat inşaatı konusunda, maalesef devlete ve kurumlarına ihtiyacı var ama başka bir açıdan da söyleyecekleriyle taraftarı karşısına almamaya çalışıyor. Kendisini zor günler bekleyebilir, altından kolay kolay kalkılabilecek bir sorumluluk değil.

Her şeye rağmen bu olayların farkında olan akıl bir kalabalığın da mevcut olduğunu eklemek gerektiğini düşünüyorum. Bu sezonun gidişatı az çok belli oldu gibi, birileri direnmeye, birileri de provoke etmeye devam edecek

Kazananı hep birlikte göreceğiz.

Not: Bu yazı 26 Eylül 2013’te Radikal’deki bloğumda yayınlanmıştır.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s